НВК «СЗШ-ліцей» с.
Козьови
при Львівському національному університеті
імені Івана Франка
ТУРНІР ЮНИХ МАТЕМАТИКИІВ
У 5 КЛАСІ
Підготувала :
вчитель математики
Меклеш М.О.
ТУРНІР ЮНИХ МАТЕМАТИКІВ У 5 КЛАСІ
Мета: розвивати логічне мислення і
кмітливість учнів у нестандартних ситуаціях, інтерес до математики, її
історії, читання додаткової літератури; навчити їх спілкуватися математично
грамотною мовою, а також відстоювати свою точку зору; виховувати
цілеспрямованість.
Обладнання:
для
журі — стіл, папір, ручки; таблички з оцінками від 1 до 4(кожному членові журі); для підрахунку балів — папір, ручка,
калькулятор, стіл, стілець, два табло (на зразок спортивних); для ведучого — м
'яч, секундомір; для команд — 2 столи й 7 стільців (для кожної команди), по два
плакати для завдань №2і4 відповідно
для етапу розминки.
Методичні рекомендації
За тиждень до турніру слід
визначити склад команд. Команди отримують такі домашні завдання.
Підготувати цифри від 1 до 4,
намальовані на цупкому папері завбільшки із аркуш зошита.
Приготувати плакати для
вболівальників.
Придумати назву команди, її девіз
та емблему.
Підготувати від уболівальників по
одному номеру художньої самодіяльності: а) пов'язаному з математичною
тематикою; б) на вільну тему.
Придумати по три запитання для
команди-суперниці й підготувати відповіді на них. (Запитання мають бути
пов'язані з математикою.)
Команди формуються з учнів п'ятих
класів і мають бути рівними за кількістю й «силою», тобто за рівнем
підготовки. Доцільно створювати команди, які складатимуться із семи осіб. Один
з учасників — капітан команди.
До складу журі можна запросити
двох старшокласників, які захоплюються математикою, завуча-організатора й
директора школи. Серед членів, журі не має бути класних керівників команд —
учасниць турніру, а також їхніх учителів математики.
Ведучим можна запросити когось зі
старшокласників.
Слід обов'язково звернути увагу
на чіткість організації при підготовці й проведенні турніру. Від цього залежить
успіх всього заходу.
Для команди, яка програла, ми теж
рекомендуємо запровадити призи, щоб не відбити в учнів бажання брати участь у
схожих заходах на майбутнє.
Завдання №1 «Розминка»
Гравці мають називати імена
математиків протягом 2-З секунд і не повторюватись. Відсутність швидкої відповіді — 0 балів. Кожна правильна відповідь приносить команді
2 бали.
Завдання №2
Від кожної команди запрошується
по одному найсильнішому гравцеві. Завдання полягає в тому, щоб записати число
10 за допомогою п'ятьох двійок і вигадати якнайбільшу кількість можливих способів.
Гравці працюватимуть на закритих частинах дошки, тим часом як інші члени
команди працюють над завданнями № 2, 4 і 5.
За кожну правильну відповідь -2 бали.
Відповідь: 10 = 2 + 2 + 2+2+2 = (22+2): 2-2 =
= 2-2+2-2 + 2 = 22:2-2:2.
Завдання №3
Від кожної команди запрошується
по три учасники, які вміють швидко рахувати. Вони матимуть усно розв'язати
такі завдання.
Завдання на дошці:
І команда
3798 + (91 + 202);
3755+(245+1131);
5789+(3128-1789).
ІІ команда
8973 + (75 + 27);
3786 + (8799 + 214);
9875 + (8213-5875).
Відповідь: І команда: 1) 4191; 2) 5131; 3) 7128;
II команда: 1) 9175; 2) 12 799; 3) 12 213.
Кожний учасник цього конкурсу
розв'язує одне завдання й за правильну відповідь одержує 1 бал.
Час на роздуми — 30 секунд. Якщо гравець не вклався в цей
термін, то його відповідь, навіть правильна, не зараховується.
Завдання №3
Від кожної команди запрошується
по одному найсильнішому гравцеві. Завдання полягає в тому, щоб записати число
10 за допомогою п'ятьох двійок і вигадати якнайбільшу кількість можливих
способів. Гравці працюватимуть на закритих частинах дошки, тим часом як інші
члени команди працюють над завданнями № 2, 4 і 5.
За кожну правильну відповідь -2 бали.
Відповідь: 10 = 2 + 2 + 2+2+2 = (22+2): 2-2 =
= 2-2+2-2 + 2 = 22:2-2:2.
Завдання №4
Кожна команда отримує завдання на картках. За правильно виконане завдання 1 бал.
I
команда
Порівняйте числа:
0,26 і 0,27; 4,195 і 12,1;
1,5 і 1,51;
8,276 і 8,3
2,1 і
1,85; 0,76 і 0,7598
II
команда
Порівняйте числа:
0,36 і 0,37; 9,2 і 7,973;
1,6 і 1,61; 7,5 і
7,493;
3,1 і 2,85; 0,2398
і 0,24;
II. Математична пауза
Доки журі підбиває підсумки розминки, ведучий пропонує командам відпочити
й розповідає про те, що існує багато задач, схожих на ту задачу, у якій треба
було подати число 10 за допомогою п'ятьох двійок.
Ведучий показує, як за допомогою п'ятьох трійок записати числа від 1 до
6.
1= 3-3:3-3:3;
2= 3 + 3-3:3-3;
3=3+3+3-3-3;
4=3-3+3:3+3;
5= 3* 3-3:3-3;
6= 3-3+3 *3-3.
Завдання №5 (зібрати докупи
розрізану на шматочки листівку)
Кожна команда отримує завдання і картки з відповідями. Розв’язавши
приклади, гравці знаходять серед розрізаних
карток свою відповідь і складають листівку.
Завдання №6 «Конкурс капітанів»
Розв'язування задач на кмітливість і увагу.
Хто з капітанів першим дасть
правильну відповідь, той і отримує 2 бали.
I команда
1.У кравчині є шматок тканини завдовжки 18м. Щодня вона відрізає по 3
м. На який день кравчиня відріже останній шматок тканини? (на п’ятий)
2.Скільки нулів у записі числа мільярд? (дев’ять)
IІ команда
1.Скільки важить щука, якщо дві щуки важать стільки, скільки й одна
щука та ще 4,5 кг (4,5)
2.Число, на яке не можна ділити? (0)
Відповідь: І команда 1- на п’ятий; 2-девять
ІІ команда 1 - 4,5 кг; 2- на 0;
IV.Математична пауза
«ПОХОДЖЕННЯ МАТЕМАТИЧНИХ ЗНАКІВ»
Ви тільки подумайте, скільки було розв'язано прикладів за всі навчання...
Скільки разів, додаючи, віднімаючи, множачи й ділячи, ви бачили перед собою ці знаки: «+»,
«-», «х», «:». а
замислювались ви про те, звідки-вони прийшли до нас і що означали від самого початку?
Насправді, походження знаків, які використовуються в арифметиці й алгебрі, не завжди можна точно встановити. Існує думка, знаки « + » і «-» виникли внаслідок торговельної
практики, торговець рисками зазначав, скільки мір вина він продав барила.
Доливаючи в барило нові запаси, він перекреслював стільки рисок, скільки мір він поновлював. Подейкують, саме так виникли знаки
додавання та віднімання в XV столітті. До цього доданки довгий час записували
один поруч з іншим без жодного знака між
ними.
Однак не можна сказати, що спеціальні знаки для позначення арифметичних дій
вигадали європейські математики. Ще давні єгиптяни позначали додавання
спеціальним знаком — малюнком ніг, що крокують.
Для позначення віднімання в Греції у III столітті до нашої ери
використовували перевернуту грецьку літеру
(псі). Італійські математики користувались для цього літерою (мю), що є першою в слові «мінус»
Для позначення дії множення
деякі математики вживали букву «М»,
що була першою, що була першою в латинському слові, яке означало збільшення,
множення — мультиплікація (до речі, саме від цього слова походить відоме вам
«мультфільм»).
У XVII столітті деякі
математики почали позначати множення косим хрестиком, а решта вживали для цього
крапку.
Знаки множення стали
загальновідомими завдяки авторитету Готфріда Вільгельма Лейбніца, видатного
німецького математика.
Довгий час у Європі добуток називали сумою множення.
Упродовж тисячоліть дію
ділення не позначали знаками, її просто називали й записували словами.
Індійські математи першими стали позначати ділення початковою літерою назви
цієї дії — «Д». Араби ввели для
позначення ділення риску. У XIІ столітті її запозичив у арабів італійський
математик Фібоначчі він також перший скористався терміном «частка». Знак «:» (двокрапка) для позначення ділення
стали вживати наприкінці ХУІІ століття.
Рівність у різні часи
позначали по-різному: і словами, і символами.
Зручний і зрозумілий зараз
знак « = » (дві горизонтальні риски, що розташовані одна під одною) увійшов до
загального вжитку тільки у XVIII столітті. А запропонував його в 1557 році
англійський автор підручника алгебри Ребер Рікорд.. Цей знак також став
загальноприйнятим завдяки Г. В. Лейбніцу.
V. Презентація домашнього завдання
команд
Команди ставлять по три
заздалегідь підготованих запитання команді-суперниці.
За кожну правильну відповідь
команда отримує 2 бали та 1 бал додається за найцікавіше з точки зору математики запитання.
VІ. Конкурс уболівальників
Показ номерів художньої
самодіяльності, підготованих уболівальниками команд.
Уболівальники демонструють свою
майстерність і фантазію у той час, коли підраховуються бали кожної з команд.
VII. Оголошення підсумків гри
Слово надається членам журі для
нагородження команди-переможниці й учасників гри.
Назва команди
|
Завдання
№1
|
Завдання
№2
|
Завдання№3
|
Завдання
№4
|
Завдання
№5
|
Завдання№6
|
Назва команди
|
Завдання
№1
|
Завдання
№2
|
Завдання№3
|
Завдання
№4
|
Завдання
№5
|
Завдання№6
|
Немає коментарів:
Дописати коментар